Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Jenis-Jenis Kasut

By Sunday, February 11, 2018

Assalamualaikum... 


Penggunaan kasut kini semakin berubah dari semasa ke semasa. Kasut pada asalnya dicipta untuk melindungi kaki dari permukaan kasar dan suhu dari cuaca yang pelbagai. Kini ia telah menawarkan dari segi kepelbagaian penggunaan seperti sukan, kembara berjalan kaki, menari, kasut untuk kerja di dapur, buruh dan banyak lagi. 


Terdapat banyak jenis kasut dalam dunia hari ini. Reka bentuk kasut telah berkembang sepanjang tahun dari keperluan, fesyen, trend, ketersediaan bahan mentah dan lain-lain. Kini evolusi kasut secara drastik telah menghasilkan kasut yang dibuat khusus mengikut salah satu aktiviti atau gaya hidup. Memilih kasut yang betul untuk memenuhi keperluan tertentu sangat penting untuk keselesaan dan fungsi kegunaannya.


Setiap kasut ada kegunaan yang berbeza. Jadi sebelum membeli biasanya kita perlu tentukan dahulu apa yang kita mahukan. Jika anda mencari jenis kasut tertentu untuk kegunaan tertentu, mungkin sukar untuk menentukan apa yang anda perlukan jika anda masih keliru mengenai perbezaan setiap jenis kasut itu.

Perbezaan Kasut Lelaki & Wanita

Terdapat banyak jenis kasut untuk lelaki dan wanita. Perbezaan setiap kasut bergantung kepada jenis kasut itu sendiri. Hakikatnya ialah lelaki dan wanita mempunyai bentuk dan saiz kaki yang berbeza, bersama dengan beberapa ciri fizikal lain yang memerlukan kasut yang berbeza. Tetapi ada juga jenis - jenis kasut yang boleh dipakai untuk lelaki dan wanita. 

Bentuk

Perbezaan paling utama antara lelaki dan wanita ialah lebar sebenar kasut. Jika dibandingkan dengan kasut lelaki, kasut wanita dibuat lebih luas di bahagian hadapan kaki dan jari kaki, tetapi agak kecil dibahagian tumit. Kasut lelaki hampir lebih luas daripada versi wanita, dan juga mempunyai saiz yang lebih besar.

Gaya

Kasut wanita biasanya mempunyai gaya yang berbeza berbanding dengan kasut lelaki. Kasut wanita kebanyakkannya lebih dipengaruhi oleh warna, bentuk dan juga cara pembuatan kasut.

Fabrik 

Jika dibandingkan dengan lelaki, wanita sering mempunyai berat badan yang lebih rendah. Ini terutamanya kasut sukan. Kasut wanita kebiasanya lebih lembut dan lebih ringan dari lelaki.

Actually terdapat berpuluh-puluh jenis kasut yang terdapat dalam pasaran dan untuk pelbagai tujuan. Tetapi jenis-jenis berikut adalah antara yang paling biasa kita gunakan;


Walking Shoes for Men: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Walking Shoes for Women: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi 

Walking Shoes

Jangan kelirukan dengan running shoes, kasut ini direka untuk menampung berjalan santai di permukaan biasa, dan merupakan salah satu jenis kasut yang paling biasa digunakan untuk dipakai setiap hari. Ramai memilih menggunakan walking shoes  sebagai pilihan kasut kasual mereka kerana ia bukan sahaja selesa tapi menjadi ikutan remaja kini.

Kasut ini memastikan berat badan anda diagihkan lebih merata di kaki, ketika dalam gerakan berjalan. Kasut-kasut ini dibuat untuk memenuhi kesesuaian badan tertentu dan perjalanan.

Kasut ini sering kelihatan seperti running shoes yang kebasaanya mempunyai rupa kasut sukan. Mempunyai span yang tebal dan selesa serta menyesuaikan kaki untuk bernafas.

Kasut ini boleh berbeza-beza dari segi gaya. Tetapi kebanyakannya cenderung mempunyai rupa penampilan sukan. Banyak model kasut ini boleh didapati dalam pelbagai warna untuk membolehkan rupa yang lebih disesuaikan. Walaupun beberapa kasut berjalan kaki adalah unisex, ramai yang mempunyai model lelaki dan wanita khusus kasut yang sama.

Kasut ini perlu di pakai bersesuaian dengan saiz kaki. Ia biasanya tidak terlalu ketat, melainkan si pemakai memilih untuk menarik tali dengan lebih ketat.


Running Shoes for Men: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Running Shoes for Women: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Running Shoes

Kasut ini direka secara khusus untuk memberikan sokongan optimum dan keselesaan pada kaki dari fabric kasut yang tersedia ketika digunakan.

Kasut ini menyerupai beberapa jenis kasut sukan lain dalam penampilan, tetapi mengandungi fabrik dan bahan yang sangat berbeza yang lebih kondusif untuk gerakan berjalan. Sama seperti kasut berjalan kasut berlari serba boleh juga, dan ramai menggunakan kasut ini sebagai kasut harian. Kasut ini boleh digayakan sebagai gaya kasual harian anda.

Kasut ini mempunyai keupayaan yang sangat selesa dan ketat untuk mereka, ia dibuat lebih selesa dan kasut direka lebih ringan. Ia diberi kesesuaian yang lebih mantap bertujuan untuk menjaga kaki ketika berlari, untuk menghasilkan langkah yang lebih baik. Langkah yang dioptimumkan ini memastikan gaya penggunaan yang lebih cekap, juga membantu mengelakkan kecederaan dari masa ke semasa.


Kasut berlari dibuat untuk menyokong sekurang-kurangnya 2-3x berat badan anda. Ini membolehkan aliran semula jadi kekuatan dari tumit anda ke jari kaki anda dengan setiap langkah.

Kasut ini adalah jenis kasut yang paling ringan yang ada. Berat lebih ringan menyebabkan kurang tekanan pada kaki anda, dan juga sedikit peningkatan kelajuan. Jumlah berat badan yang lebih rendah ini juga menambah tahap keselesaan keseluruhan kasut.

Kasut ini menghasilkan lebih banyak haba di dalam kasut semasa berjalan atau duduk. Oleh kerana itu, kasut berlari mempunyai banyak pengudaraan tambahan dan ciri-ciri pembuangan haba untuk memberi nafas pada kaki. Ini membolehkan keselesaan lebih baik dan membantu menjaga kaki dari sakit.

Kasut ini boleh berbeza-beza dalam gaya keseluruhannya. Di bahagian depan agak sedikit runcing dan bahagian kaki akan melengkung sedikit ke atas apabila berdiri dengan keadaan kaki rata. Kasut ini mempunyai gaya tertentu kepada mereka yang menampilkan gaya yang cepat dan agresif.


Fitness Shoes for Men: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Fitness Shoes for Women: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Fitness Shoes & Trainning Shoes

Kasut ini lebih kurang sahaja dengan Running Shoes. Perbezaannya hanyalah pada fabrik dan bentuknya. Bentuknya lebih mengikut bentuk kaki dan agak ringan. Harganya pula lebih mahal dari kasut harian biasa. 


Outdoor/Hiking Shoes for Men: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Outdoor/Hiking Shoes for Men: Klik gambar untuk lihat lebih banyak lagi


Outdoor/Hiking Shoes

Walaupun but pada awalnya dianggap sebagai yang paling sesuai untuk trekking dan hiking, sebenarnya ada banyak kasut hiking kini yang menawarkan pelbagai fungsi untuk mendaki, terutamanya dalam keadaan tidak rata.

Kasut mendaki sangat lasak, dan sering dibuat dari kulit tahan lama yang telah dibuat sesuai untuk menahan dari air dan kelembapan. Ia memberikan pemakai kestabilan yang lebih baik ketika melintasi bahagian yang kasar dan tidak rata. 

Bahagian tapak adalah bahagian yang paling lasak dari kasut dan mempunyai pola bunga yang dibuat untuk menggenggam permukaan yang tidak rata dan licin. Sesuatu yang sesuai adalah penting dengan kasut ini, kerana saiz yang terlalu besar atau kecil dapat menyebabkan masalah kaki yang tidak kondusif untuk mendaki.

You Might Also Like

1 Comments

  1. Salam hai kak. .Boleh terangkan ciri2 untk kasut court

    ReplyDelete